چرا اسلام سریعترین دین در حال رشد در ژاپن است؟

در کشور آسیای شرقی، ژاپن، «تقریباً 112000 تا 230000 نفر اسلام را پذیرفته اند و آن را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده اند که دین در آن به سرعت در حال رشد است». با وجود اینکه ژاپن در گذشته چندان از مسلمانان استقبال نمی کرد، اما در سال های اخیر، سعه ی صدر بیشتری نسبت به اسلام( دین و فرهنگِ متفاوت از دین و اعتقادات خود)،داشته و اشتیاق بیشتری برای پذیرش آن دارند.

چه عواملی منجر به افزایش ناگهانی جمعیت مسلمانان در ژاپن شد؟

مقدمه

قضاوت مختلف نسبت به افراد با ایمان( مسلمانان، مسیحیان، یهودیان) در دنیا متداول است و آنها را با برچسب اتهامات و واژگان کلیشه ای، توصیف میکنند. مسلمانان = تروریست ها، یهودیان = بخیل، مسیحیان = همجنسگرا

با این حال، تعداد فزاینده ای از ابتکارات در سراسر جهان وجود دارد که هدف آنها ارتقای درک ادیان در سال های اخیر - به ویژه اسلام است. در حالی که این ایمان از شبه جزیره عربستان سرچشمه گرفته و در تمام گوشه و کنار جهان گسترش یافته است.

همه ادیان جهان، پایه و اساس باورهای اخلاقی هستند که به شیوه های مثبت، به شکل گیری جامعه کمک می کند. در واقع، اسلام پتانسیل بسیار زیادی برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی مانند نژادپرستی، نابرابری، و نابرابری جنسیتی در میان سایر باورهای دیگر دارد. مردم نسبت به اسلام درک بهتر و احساس نزدیکی بیشتری داشته اند وهمین ویژگی، آن را به یکی از سریع ترین ادیانِ در حال رشد، در جهان تبدیل می کند.

در کشور آسیای شرقی، ژاپن، «تقریباً 112000 تا 230000 نفر اسلام را پذیرفته اند و آن را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده اند که دین در آن به سرعت در حال رشد است».

با وجود اینکه ژاپن در گذشته چندان از مسلمانان استقبال نمی کرد، اما در سال های اخیر، سعه ی صدر بیشتری نسبت به اسلام( دین و فرهنگِ متفاوت از دین و اعتقادات خود)،داشته و اشتیاق بیشتری برای پذیرش آن دارند.

مسلمانان ژاپن، پیشینه‌های مختلفی از نظر ملیت، قومیت، فرهنگ، سبک زندگی و غیره دارند - برخی از مسلمانان ژاپنی به شدت از سنت‌ و واجبات دین خود مانند نماز و روزه پیروی می‌کنند.نماز اقامه میکنند و روزه می گیرند، در حالی که برخی ها، آزاد عمل بیشتری دارند.

چه عواملی باعث رشد سریع جمعیت مسلمانان در ژاپن شده است؟

1.جمعیت جوان مسلمان

در ژاپن، حدود نیمی از مسلمانان ساکن در ژاپن، متاهل بوده و تشکیل خانواده داده‌اند، که نشان می‌دهد ژاپن در آینده توسط مسلمانان نسل دوم و سوم بیشتری احاطه خواهد شد. این مسلمانان «جدید» قرار است در معرض پیشینه‌های فرهنگی و اجتماعی متنوعی قرار بگیرند و نقطه ی پیوندِ جامعه سنتی ژاپن با جامعه مسلمان خواهند بود

2.حضور مسلمانان در مناطق سریع الرشد

رشد اقتصادی ژاپن، دومین دلیل مهم برای افزایش جمعیت مسلمانان در این کشور است. مهاجرانی که از کشورهای مسلمان مانند ایران، پاکستان، اندونزی، بنگلادش و...  به عنوان کارگر به ژاپن آمدند، در دوره ی " اقتصاد حبابی" شاهد رشد زیاد مشاغل ساختمانی، بودند و بسیاری از انها جذب این نوع مشاغل شدند.

با افزایش مهاجران مسلمان، ژاپن، شاهد هجوم کارآموزان و سایر کارگران بود که نه تنها جمعیت را چند برابر کرد، بلکه منجر به افزایش تعداد مساجد در سراسر ژاپن شد. مردم این فرصت را پیدا کردند که بیشتر به دین خود عمل کنند و در نتیجه در میان غیرمسلمانان  ژاپن، بیشتر در معرض دید قرار گرفتند.

 

 

3. افزایش تعداد مساجد

وقتی صحبت از افزایش مهاجران مسلمان و ایجاد مساجد و اماکن عبادی میشود، یه معنایِ ارائه ی فرصت به ژاپنی های غیرمسلمان برای معاشرت با مسلمانان و همچنین یادگیری در مورد دین اسلام است.چرا که تعدادی از عملکردهای اجتماعی را همین مساجد انجام می دهند.

 به مرور، مساجد بیشتر و بیشتری ساخته می شود و تورهای غیر مسلمان ژاپنی از این اماکن بازدید میکنند. بنابراین ایمان و اعتقادات مسلمانان، به درستی در جامعه آشکار می شود. با این حال، باید اذعان کرد، با افزایش تعداد مساجد در سراسر ژاپن، اختلافات در شهرهای مختلف نیز به وجود آمده است.

4. احساسات اسلام هراسی نسبت به اسلام

یکی از جالب‌ترین جنبه‌ها این بوده است که تصور و برداشت‌های ضد اسلامی در سراسر جهان، بر افزایش مسلمانان در ژاپن چه تأثیری گذاشته است؟ مردم کنجکاو شدند و می خواستند بدانند آیا یکی از ادیان اصلی، خشونت در سراسر جهان را افزایش داده است یا نه؟

مساجد ژاپن، شاهد رشد تعداد بازدیدکنندگان ژاپنی غیرمسلمان بودند که نشان دهنده انگیزه مردم ژاپن برای یادگیری بیشتر درباره اسلام و یافتن پاسخ به سوالاتشان بود. این موضوع، به مردم غیرمسلمان ژاپن، نگرشی داد که در زمان های گذشته گُم شده بود.

5. معرفی گردشگری بدون ویزا

در برخی از کشورهای مسلمان مانند اندونزی و مالزی، مسافران برای سفر به ژاپن نیازی به ویزا ندارند. سفرهای هوایی ارزان نیز به این رشد موضوع کمک کرده است، چرا که مردم کشورهای مسلمان از تور ژاپن لذت می برند.

 

6. درک احساسات مسلمانان

بسیاری از رستوران‌های ژاپن، برای پاسخگویی بهتر به مشتریان مسلمان از سراسر جهان، تلاش بیشتری کرده‌اند تا مطمئن شوند که غذای حلال دارند. غذای حلال، آن چیزی است که به قوانین اسلامی پایبند است، همانطور که در قرآن تعریف شده است و مسلمانان از آن پیروی می کنند). لذا اکثر رستورانها به دنبال صدور گواهی حلال از سازمان های مختلف ژاپنی هستند. واضح است که ژاپن با نگرش بی طرفانه تر، برای خوشامد مسلمانان کار بزرگی انجام می دهد.

7. نرخ پایین تغییر دین

تغییر دین در جوامع مسلمان نسبتاً کم است و همین امر در مورد مسلمانان ژاپنی نیز صادق است. به طور کلی، مسلمانانی که از والدین مسلمان متولد می شوند، صرف نظر از محل تولدشان، تمایل به پایبندی به اسلام دارند. حتی اگر به طور کامل از ایمان و اعتقادات خود، پیروی نکنند، آنها عمدتاً به عنوان مسلمان شناخته می شوند و باعث پیدایش مسلمانان ژاپنی در ژاپن می شوند. این یک حقیقت است و عموماً پذیرفته شده است که آنچه که شخص در مورد دین می اندیشد تا حد زیادی به آنچه ما فکر می کنیم دین است، بستگی دارد. از این رو، ژاپن فعالیت خود برای هماهنگی بیشتر در جامعه خود و افزایش تساهل و پذیرش نسبت اسلام، که همواره به دلایل مختلف مورد سوء تفاهم جهانیان قرار گرفته است ارتقا داد. ما نمی دانیم که آینده با افزایش جمعیت مسلمانان چگونه خواهد بود، با این حال، یک چیز واضح است که تأثیر مثبتی بر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و برخی از ویژگی‌های مهم انطباقی فرهنگ ژاپنی خواهد گذاشت.

https://medium.com/equality-includes-you/why-islam-is-the-fastest-growing-religion-in-japan-7e44a8672560

 

https://iumsonline.org/en/ContentDetails.aspx?ID=26079

نتیجه

تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی مسلمانان ساکن ژاپن، نشان میدهد که 80 تا 90 درصد مسلمانان این کشور را مهاجرینی تشکیل میدهند که  در خارج از ژاپن متولد شده اند. این مسلمانان در اواسط دهه 1980 و اوایل دهه 1990 عمدتاً به دلایل اقتصادی به ژاپن مهاجرت کردند. بسیاری از انها، با ویزای کوتاه مدت وارد شده و به طور غیرقانونی کار کردند تا اینکه از طریق ازدواج به اقامت قانونی دست یافتند.

اقلیت مسلمان در ژاپن بر اساس منشاء قومی، زبانی، گرایش فرقه‌ای و پیشینه ی اجتماعی-اقتصادی و موقعیت مکانی متفاوتی تقسیم بندی شده اند. لذا مسلمانان ژاپن به دلیل داشتن اشتراکات کم، نتوانسته اند جوامع بزرگی را ایجاد کنند و فاقد نمایندگی توسط یک سازمان یا مسجد واحد هستند.  اگرچه مسلمانان با مشکلات مشترکی روبرو هستند، اما هم از جامعه بزرگ ژاپن و هم از سایر مسلمانان جدا شده و بنابراین اغلب برای رویارویی با این چالش ها، به صورت فردی یا در گروه های بسیار کوچک و تقریبا غیر موثر تلاش می کنند.

مسلمانان ژاپن از نظر تعداد کم و از نظر پیشینه ی قومی، اقتصادی، مذهبی و موقعیت جغرافیایی متنوع هستند.این ویژگی ها رابطه آنها را با جامعه ی میزبان، منحصر به فرد کرده و مقایسه با مهاجران مسلمان در غرب را دشوار می کند.

در ژاپن، چالش های جدید و سوء ظن نسبت به مسلمانان، که در واقع پس از 11 سپتامبر، انها با آن مواجه هستند، ناامیدی برخی از اعضای این گروه ها را افزایش داده است، اما تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این جمعیت در حال رادیکال شدن است یا می تواند تهدیدی برای جامعه ژاپن باشد به طور قابل ملاحظه ای، تصور نمیشود.

در حال حاضر، پیش بینی در مورد میزان فرهنگ پذیری نسل بعدی مسلمانان ژاپن در جامعه ژاپن دشوار است، زیرا اکثر اعضای این نسل دوم هنوز حتی نوجوان نیستند.

https://www.jstor.org/stable/24904646

تاریخ اسلام در ژاپن در رابطه با حضور دیرینه این دین در سایر کشورهای مجاور نسبتاً مختصر است. اسلام یکی از کوچکترین مذاهب اقلیت در ژاپن است که تا سال 2022 حدود 0.15٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهد. با این حال، با توجه به این پایگاه اولیه جمعیتی کوچک، مهاجرت از کشورهای اکثریت مسلمان، اسلام را به سریع ترین دین در حال رشد در کشور از نظر درصد افزایش تبدیل کرده است و پیروان آن با رشد 109 درصدی از 110000 نفر در سال 2010 به 230000 نفر از جمعیت حدود 126 میلیون نفری در پایان سال 2022 رسیده است.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Japan

 

 

منابع

 

https://iumsonline.org/en/ContentDetails.aspx?ID=26079

https://medium.com/equality-includes-you/why-islam-is-the-fastest-growing-religion-in-japan-7e44a8672560

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Japan

https://www.jstor.org/stable/24904646

پژوهشگر روابط بین الملل: محمدعلی هژبری

 

کد خبر 15206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =